Jump to content
Cześć Graczu! Zachęcamy do rejestracji na Mybans.PL!
Sign in to follow this  
ByczoFernando

10 niezwykłych faktów o e-sporcie, którymi błyśniesz w towarzystwie

Recommended Posts

Posted (edited)

E-sport z każdym kolejnym rokiem i każdą kolejną dużą imprezą staje się coraz większym i ważniejszym zjawiskiem. Jeśli następnym razem w towarzystwie ktoś zacznie ten temat, mamy dla Was dziesięć ciekawostek, którymi będziecie mogli zabłysnąć.

 

_oJk9kqTURBXy82NWQzOGVjZGY5YzgwMjBjYTkwN

 10 niezwykłych faktów o e-sporcie, którymi błyśniesz w towarzystwie


Zachęcamy, żeby potraktować ten tekst także jako zachętę do dalszego zgłębiania fascynującego świata e-sportu. Zacząć warto od śledzenia rozgrywek podczas mistrzostw IEM 2017 w Katowicach.

Duże zawody e-sportowe nie są wymysłem XXI wieku


Już w 1980 roku Atari zorganizowało w USA ogólnokrajowe zawody w japońską grę Space Invaders. Tytuł ten nie pozwalał grać przeciwko sobie, więc gracze rywalizowali o to, komu uda się zdobyć najwięcej punktów.

x7dk9kpTURBXy82MmRjMDlhNjFhMjljNzkwZDUzY
Zawody w grze Space Invaders w 1981 roku

 


Najpierw przeprowadzono regionalne eliminacje w Nowym Jorku, Los Angeles, San Jose, Dallas i Chicago, a potem ich zwycięzcy spotkali się w czymś, co prasa określiła jako Superbowl Space Invaders. Warto wspomnieć, że turniej zwyciężył Bill Heineman, który później został programistą i projektantem gier wideo, a w 2003 roku zmienił płeć i imię na Rebecca, ale to już zupełnie inna historia.

Używany samochód był jedną z największych nagród w e-Sporcie

LrMk9kqTURBXy9jNmJiNGJmMjdlMjRiNDdiZGZjY

Dennis "Thresh" fong, Ferrari i John Carmack Fot. Heresy22/Creative Commons

 

W 1997 roku w Atlancie odbyła się głośna impreza Red Annihilation, na której rozegrano turniej w grę Quake. Z około 2000 graczy, którzy wzięli udział w sieciowych eliminacjach, wyłoniono 16 zawodników, którzy walczyli na miejscu na scenie.
Główną nagrodą było należące do Johna Carmacka (jednego z twórców Quake'a) Ferrari 328 GTS. Do dziś te samochody mogą kosztować nawet ponad 100 tysięcy dolarów. Tę niezwykłą nagrodę zdobył Dennis "Thresh" Fong. Co jednak ciekawe, Carmack musiał opłacić mu ubezpieczenie, na które nie było go stać.

Później Fong okazał się bardzo sprawnym przedsiębiorcą. Były progamer założył firmę Xfire i sprzedał ją w 2006 roku za 102 miliony dolarów.

43 miliony unikatowych widzów mistrzostw LoL-a

Y_4k9kpTURBXy8yYWEyNTUzZDYxNTY5NmQ4ZWY2M

League of Legends


League of Legends to obecnie najpopularniejsza dyscyplina e-sportu. Mistrzostwa świata w tę grę w 2016 roku oglądało 43 miliony widzów. Warto dodać, że mowa nie o pojedynczym meczu, a całej serii spotkań, składających się na mistrzostwa.

Ta liczba robi wrażenie, ale dla skali powiedzmy, że mecz krykieta (tak, jeden mecz) Indie-Pakistan 15 lutego 2015 roku oglądało 288 milionów widzów. Mundial w 2014 roku śledziło zaś ponad trzy miliardy kibiców, a około miliarda oglądało mecz finałowy. Wyraźnie widać, że e-sport, choć wielki i rośnie, wciąż jeszcze ma długą drogę, by dorównać najpopularniejszym dyscyplinom sportowym.

Najwięcej zarabiają zawodnicy DOTA 2

-3Hk9kqTURBXy9kMWQyZDg3YjIxOTdjYWVlMzdhN

DOTA 2 - zawody Boston Major


Choć DOTA 2 przez wielu uznawana jest za "tą mniej fajną" wersję League of Legends, to właśnie zawodnicy tej dyscypliny zarabiają najwięcej. Witryna esportsearnings.com tworzy aktualizowane na bieżąco zestawienie graczy, którzy wygrali najwięcej pieniędzy na turniejach. Do miejsca 58 włącznie widzimy tam samych graczy DOTY, z wyjątkiem miejsc 33 i 34.

Polski zawodnik Counter-Strikea dostał nowego mercedesa od właściciela drużyny

VEDk9kqTURBXy9kMTZmZDUyY2E4YjQwMWMzMzE4N

Wiktor "TaZ" Wojtas, kapitan Virtus.Pro po zwycięstwie Fot. facebook.com/g5taz


Anton Czerepiennikow, właściciel organizacji Virtus.Pro, po turnieju DreamHack Masters Las Vegas 2017 podarował Wiktorowi "TaZ-owi" Wojtasowi mercedesa klasy E.

W dłuższym poście na oficjalnej stronie Virtus.Pro mogliśmy przeczytać, że był to dowód uznania nie tyle dla wyników sportowych, co dla wielu lat wspólnej pracy i lojalności. Przede wszystkim jednak Anton chciał podziękować za to, że TaZ parę lat temu przekonał go do wiary w polskich zawodników.

Profesjonalni gracze w StarCrafta II potrafią wykonać nawet kilkaset operacji na minutę

zLTk9kpTURBXy83ZDI1MzMyM2E2NjkzYTU2YTcyM

StarCraft II: Legacy of the Void


Zwycięzca turnieju StarCrafta II Dreamhack 2011 - Huk z Team Liquid w trakcie zawodów wykonywał 298 akcji w grze na minutę (APM)! To prawie pięć akcji na sekundę.

Zawodnicy StarCrafta II są znani z ogromnego tempa prowadzenia rozgrywki. Umiejętność działania z niesamowitą szybkością jest ważna i przyjmuje się czasem, że profesjonalny gracz powinien mieć APM na poziomie ponad 150. Trzeba jednak pamiętać, że szybkie klikanie nie jest najważniejszym wyznacznikiem umiejętności gracza.

Na wspomnianym wyżej turnieju Merz z Team Dignitas osiągnął 470 akcji na minutę i... szybko odpadł z gry.

 

Największa wygrana w historii e-sportu to 9 139 002 do podziału na pięciu

Wo4k9kpTURBXy8xZGE2NjJkNWM5ZWZiNjFhNWRhZ

DOTA 2


Chińska drużyna Wings Gaming zajęła pierwsze miejsce w turnieju The International 2016 i zgarnęła ponad dziewięć milionów dolarów z puli nagród, wynoszącej ponad 20 milionów. Zespół składał się z pięciu graczy (bez trenera), więc na każdego z nich przypadło po ponad milion osiemset tysięcy dolarów.

Warto dodać, że pula nagród w turniejach The International jest fundowana przez samych fanów DOTA 2. Kupują oni specjalny zestaw cyfrowych bonusów do gry, a część przychodów trafia do zawodników.

W Chinach żyje 100 milionów fanów e-sportu

SIkk9kpTURBXy8xZDRjZGJmM2JmZTU5ZWY2ZjU0O

W Chinach żyje 100 milionów fanów e-sportu


Liczba graczy w Chinach już dawno przekroczyła 500 milionów osób. To więcej niż cała populacja USA i Rosji, razem wzięte! To oznacza także rekordową liczbę fanów e-sportu. Obecnie szacuje się, że jest ich aż 100 milionów.

Szczególnie popularna jest tam gra League of Legends. Tak popularna, że w 2015 roku jej twórców wykupił chiński Tencent.

Pierwszą supergwiazdą e-sportu był Johnathan “Fata1ity” Wendel

LRrk9kpTURBXy9kNTExNWZmOWFkOWVhNDIzN2RmN

Jonathan "Fatal1ty" Wendell


Urodzony w 1981 roku Wendel zaczął grać profesjonalnie w czasach Quake'a, a potem występował także między innymi w zawodach Call of Duty, Unreal Tournament 2003, Counter-Strike'a i polskiego Painkillera.

Uznaje się, że Wendel był pierwszą e-sportową gwiazdą, a jego występy miały ogromne znaczenie dla popularności zjawiska. W czasie kariery wziął on udział w dziesiątkach turniejów, wygrywając łącznie prawie pół miliona dolarów. Najwięcej, aż 150 tysięcy dolarów, w zawodach w Painkillera CPL World Tour Finals 2005.

E-sportowcy przechodzą na emeryturę po "dwudziestce"


E-sportowcy też kiedyś przechodzą na emeryturę i jak pokazują liczne przykłady, często robią to bardzo wcześnie. Przywołajmy przypadek Stephena "Snoopeha" Ellisa, gracza League of Legends, który grał między innymi dla Evil Geniuses i SK Gaming. Odszedł on na emeryturę w wieku 23 lat i wcale nie był to rekord.

Z drugiej strony można jednak popatrzeć na zawodników polskiej drużyny Counter-Strike'a Virtus.Pro. Trzech z nich ma około "trzydziestki", a pod koniec 2016 roku podpisali oni kolejny kontrakt na cztery lata dalszej gry.

Co zawodnicy robią potem? Niektórzy idą na studia i do pracy, ale duża część zostaje w e-sporcie. Byli progracze mogą być komentatorami, trenerami, managerami drużyn, czy organizatorami turniejów.

 

 

źródło: onet.technologie.pl

Edited by ByczoFernando

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.